انا كان وزني دلوقتي انا خسيت برجيم قاسي جدا انا دلوقتي دخلت في حاله نف
انا عمري 16 سنه كان وزني 106 دلوقتي انا 65 خسيت برجيم قاسي جدا انا دلوقتي دخلت في حاله نفسيه خايف اكلويزيد وزني و عايز آكل بس من دون ان يزيد وزني لو في طريقه
إجابات الأطباء على السؤال
الرجيم القاسي له اضرار يحقق نقص سريع في الوزن وجباته غير متنوعه ويفتقر الي بعض العناصر الغذائيه الهامه وايضا يتسبب في ارتداد الوزن مره اخري بمجرد التوقف عنه مما يؤثر علي نفسية المريض ويؤدي الي الشعور بالاحباط والفشل بالاضافه الي الشعور بالارهاق وتساقط الشعر وجفاف الجلدوقد يؤدي الي الامساك او الاسهال او الانيميا لذلك تابعي مع اختصاصي تغذيه من اجل رجيم صحي منخفض السعرات الحراريه قليل الدهن والسكر والملح يحتوي علي الحبوب الكاملة والخضروات مع ممارسة الرياضه والنوم لساعات كافيه والابتعاد عن القلق والتوتر والشعور بالخوف والعصبيه والابتعاد عن التدخين ومخالطة المدخنين 1 2017-02-24 19:37:12
أخصائي تغذية نجوان عبدالرزاق حمد‎
تغذية