بقع جلدية بجانب بعضها اعتقد لونها اسود

بقع جلدية بجانب بعضها اعتقد لونها اسود
icon 30 يونيو 2019
icon 371
في بقع الوانها متقاربة من الاسود متفرقة فاليد اليمني ولكن فنفس المكان يعني واخدين حوالي سنتيمتر واحد او نص سنتيمتر وقريت انها ساعات بتكون مرض خبيث هل لو روحت للدكتور هيقدر يحدد ولا لازم يستأصلها ويحللها وهل في تحليل اعملو يحدد ولا اي بالظبط شكرا .
هل تريد إجابة أكثر تفصيلا؟ تحدث مع طبيب الآن

إجابات الأطباء على السؤال

اخي الكريم.. غير ممكن تحديد نوعية البقعة من غير فحص سريري... لذلك من الأفضل مراجعة طبيب مختص بالأمراض الجلدية حتى يتم فحصها ومن ثم تشخيص الحالة وبعدها يتم اتخاذ العلاج اللازم... وليس بالضرورة ان تكون ورم خبيث لا قدر الله، لأن هناك مشاكل جلدية كثيرة حميدة. نتمنى لكم الشفاء. 0 2019-07-01 15:53:18
الدكتور احمد خالد احمد
الدكتور احمد خالد احمد
امراض الدم والاورام
اخي الكريم.. غير ممكن تحديد نوعية البقعة من غير فحص سريري... لذلك من الأفضل مراجعة طبيب مختص بالأمراض الجلدية حتى يتم فحصها ومن ثم تشخيص الحالة وبعدها يتم اتخاذ العلاج اللازم... وليس بالضرورة ان تكون ورم خبيث لا قدر الله، لأن هناك مشاكل جلدية كثيرة حميدة. نتمنى لكم الشفاء.

أرسل تعليقك على السؤال

يمكنك الآن ارسال تعليق علي سؤال المريض واستفساره

كيف تود أن يظهر اسمك على التعليق ؟

أسئلة وإجابات مجانية مقترحة متعلقة بالأورام الخبيثة والحميدة

سؤال من أنثى سنة 28

في الأورام الخبيثة والحميدة

اختي ١١ سنه من سنه وشويه اتشخصت ب MTC وعملولها جراحة شالو الثيرود كلها وكل الليمف نود اللي حواليها وخدت...

هذه النتيجة تستوجب عمل أشعة مقطعية CT scan لمنطقة الرقبة والصدر والبطن ، وكذلك عمل مسح للعظام bone scan وبعدها يتحدد الخطوة اللي بعدها.

سؤال من أنثى سنة

في الأورام الخبيثة والحميدة

السلام عليكممن حوالى اسبوع بدا يظهر كتله تحت الابط الايمن وحجمها بيزيد كل يوم بس تقريبا مفيش الم ممكن اعرف...

من الأسباب لذلك الغدد اللمفاوية الملتهبة، التهاب الغدد العرقية والبصيلات الشعرية. الرجاء مراجعة أخصائي الجراحة العامة للفحص السريري والصور الشعاعية المناسبة للوصول إلى التشخيص والعلاج.

سؤال من أنثى سنة 26

في الأورام الخبيثة والحميدة

اختي اسمها منه عندها 17 سنه بتتعالج ف 57357 بقالها 4 سنين المرض كان ف رجليها وبعد ما عملت العمليه...

السلام عليكم ألف سلامة عليها يا رب، وربنا يشفيها ويعافيها طبعاً هو عشان ما نديش آمال ممكن تبقى مش في محلها، القرار اللي بيتاخذ في مستشفى 57 مش بيبقى قرار فردي أو بناء على رأي دكتور واحد أو تخصص واحد، واللجنة بيبقى فيها دكتور جراحة، ودكتور أورام الأطفال، ودكتور الأشعة، وغيرهم من التخصصات فبالتالي كونهم إنهم يوصلوا لقرار بالشكل ده فيعني بتصور القرار ده تم أخذه بعد دراسة للحالة بشكل مفصل يعني حضرتك مش ذاكرة التفاصيل ولكن واضح إنه المرض من نوع ساركوما أحد أورام العظام أو أورام أنسجة العظام والمفاصل، فبالتالي ده ورم بيبقى حقيقة نشاطه عالي وعنيف شوية وده باين إنه هو انتشر أو حصل فيه ارتجاع عدة مرات فللأمانة، الطبيب في الوقت ده لازم يبقى واقعي مع المريض وأهله، بدل ما هو يديهم آمال كاذبة تبقى مخلياهم يتعلقوا بالقصة دي ويتأثرو نفسياً ومادياً، والكلام ده مش حيبقى مفيد خالص بالنسبالهم يعني لو ممكن في حاجة أنا أقدر أساعد بيها إنه لو رقم الملف تاع المريضة ممكن حضرتك تبعتيهولي، بحيث إننا ممكن نتناقش مع زمايلنا إللي هناك في المستشفى، نفهم بالزبط حيثيات القرار وعلى أساسه نناقش معهم القرار مرة أخرى لكن في الحقيقة، بنسبة كبيرة ده مش حيساعد، لكن من ناحيتي ده إللى أقدر أساعد بيه في الوقت الحالي وألف سلامة عليها

هل وجدت هذا المحتوى الطبي مفيداً؟

happy مفيد

sad غير مفيد

144 طبيب

موجود حاليا للإجابة على سؤالك

bg-image

هل تعاني من اعراض الانفلونزا أو الحرارة أو التهاب الحلق؟ مهما كانت الاعراض التي تعاني منها، العديد من الأطباء المختصين متواجدون الآن لمساعدتك.

ابتداءً من

7.5 USD فقط

ابدأ الان
الأسئلة الأكثر تفاعلاً
سؤال من أنثى 33 سنة

انا تم اغتصابي بالصغر وسويت عملية ترقيع دائمة من ٨سنين وزواجي قرب لما حكيت مع خطيبي بموضوع البكارة قلي دم العذراء والغير عذراء بيبين يعني في فرق وكمان قلي في اشياء الزوج يعرفها غير نزول الدم بتبين انه زوجته مش عذراء طمنوني العملية منيحه فيه يعرف اني مرقعة او لا والعشاء موجود مافيني اصارحه