انا اخدت السيوفاج ٥٠٠بغرض التخسيس عايزه اخده لمده ادايه وكم مره باليوم
انا اخدت السيوفاج ٥٠٠بغرض التخسيس عايزه اعرف اخده لمده ادايه وكم مره باليوم والحمدلله لا اعاني من مرض السكر وبعد الاكل ام قبله ارجو الافاده وهل هو امن ليه مع الشكر
إجابات الأطباء على السؤال
السيدوفاج لا يساعد الا من لدى خلاياهم مقاومة للانسولين.. هل أجريت تحليل HOMA IR test ؟.. وربما عبر تقليل امتصاص السكر قليلا..او عبر اصابته احيانا للجهاز العضمي باضطراب يسبب الاسهال لكن هذين العرضين الاخرين لاستخدام الدواء ليسا هما الاساس لاستخدام السيدوفاج في التخسيس.. الاساس هو كما قلت لو كان مريض السمنة يعانى من مقاومة خلاياه للانسولين.. 0 2016-01-17 23:36:50
أخصائية تغذية حنان فاروق
تغذية