سؤال ف طريقه الاكل واسه انسب اكل ليا
انا بتخن بسهوله اوى وباقل الاشياء بتخن المهم انا وزنى ٧٥ كيلوا وعاوزه اخس للوزن المظبوط لجسمى علما ان طولى ١٥٥ سم ..وعاوزه اكل يكون صحي ومناسب ليا يعنى يشبعنى وف نفس الوقت متخنش منه قد كده
إجابات الأطباء على السؤال
بما انه وزنك بزيد بسرعة، الأفضل نبحث أولا عن السبب، انصح بعمل فحوصات مخبرية ( الغده الدرقية، فيتامين د، نسبة الانسولين، و التأكد من عدم وجود تكيس مبايض) وبعدها وبناء على الفحوصات يتم عمل حميه غذائية مناسبة ومن المهم ممارسة الرياضة على الاقل نصف ساعة يوميا. وبشكل عام تناولي وجبات صغيرة طول اليوم، ٣ وجبات رئيسية و ٣ خفيفة، واشربي مي تقريبا لترين 0 2021-12-08 19:11:22
أخصائية تغذية وفاء العمايرة
تغذية