عايزه ازيد فى الوزن
انا بنت عندى 19سنة طولى 165،وزنى 55 كيلو هل دا وزن مثالي ؟وانا عايزه أزيد شوية اوصل ل 60كيلو مثلا أو أكتر فاعمل ايه
إجابات الأطباء على السؤال
وزنك الحالي مناسب و الوزن المثالي لك 59 و كذلك الوزن المقترح منك 60 أيضا مناسب. ببساطة يمكنك زيادة وزنك من خلال زيادة كمية السعرات المتناولة و يمكنك تناول المكسرات ، التمر ، الفواكة المجففة و غيرها كما يمكنك تناول (الانشور) و هو مكمل غذائي يباع في الصيدليات بمعدل كوب يوميا حسب تعليمات التحضير المدونة على العلبة 1 2023-05-03 19:14:54
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية