انا محمد طولي ووزني ومش عملت تحاليل وعايز ايه التحاليل اللي اعملها وهل
السلام عليكم انا محمد عمري 19 طولي 174 ووزني 58 . ومش عملت تحاليل وعايز اعرف ايه التحاليل اللي اعملها . وهل المكملات الغذائية البودر او الحبوب مفيدة او مضرة . ولو فيه مكمل غذائي مفيد وكامل ممكن اعرفه ؟ . وشكرا مقدم .
إجابات الأطباء على السؤال
اخي الكريم، مؤشر كتلة الجسم لديك يدل على ان وزنك طبيعي واذا احتجت زيادة في وزنك فانصح باتباع سلوكيات بالاكل صحيحة وزيادة كمية الاكل بدل من المكملات الغذائية والتركيز على تناول العسل والحليب والمكسرات والفواكه المجففة والطازجة بالاضافة للوجبات الرئيسية. والفحوصات اللازمة هو فحص الغدة الدرقية, ومراجعة الطبيب للتأكد من عدم وجود سوء امتصاص. واذا لم تصل للوزن الذي ترغب به يتم استشارة الطبيب لتحديد نوع المكمل الغذائي المناسب لحالتك. 4 2013-10-23 16:29:02
أخصائي تغذية هديل خالد
تغذية