انا وزني و بااخد سيدوفاج بس بيتعبني وجربت كذا نظام تخسيس ومفيش اي فرق
انا وزني 90 وعمري 19 سنه بااخد سيدوفاج بس بيتعبني وجربت كذا نظام تخسيس ومفيش اي فرق فااعاوزه اعرف افضل ماشيه علي السيدوفاج ولا ابطله ولا اخد اي للتخسيس وشكرا
إجابات الأطباء على السؤال
السيدوفاج ه و في الأصل علاج لمرضى السكري و قد يستخدم لإنقاص الوزن علما بانه في هذه الحالة هو عامل مساعد فقط و ليس أساسي و في حال تناوله لوحده دون إتباع نظام غذائي و زيادة النشاط البدني ستكون الفائدة قليلة و قد تكون معدومة، و في حال تناوله لا بد من إستشارة الطبيب لوصف الجرعة المناسبة لفترة محددة لمنع حدوث أي مضاعفات .
1 2018-09-09 06:04:25
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية