محتاج استشارة خاصة بالجهاز الهضمي او التغذية
اهلا بيكم محتاج رد من حد متخصص بعد إذنكم... دلوقتي احنا في فترة صيام و بناكل اكل نباتي لمدة شهرين.. الفكرة اني بتمرن و بحتاج في حدود ١١٠ جرام بروتين.. و بدخل حوالي ٨٠٠ جرام بقوليات متنوعة غير الخضار و الفاكهة و الرز... الفكرة... هل دخول كمية في حدود ٨٠٠ جرام بقوليات ممكن تتعب الكلى و لا لا
إجابات الأطباء على السؤال
يعتمد على وزنك البقوليات حين تناولها ك بديل للحوم تكون الحصة الواحده كوب بقوليات مطهي (١٥٠جرام على حسب وزنك تحتاج الى كام حصه مع الحرص على شرب الماء 1 2023-03-05 08:30:50
د. آية محمد منسي احمد
تغذية