كيف اخسر الوزن بسهوله
كيف أخسر الوزن الزائد علما بأنني عندي إمساك مستمر وهل يجوز أخذ كروماكس قبل الاكل مع أخذ اورلي بعد الأكل
إجابات الأطباء على السؤال
السلام عليكم, خسارة الوزن عموما تكون عن طريق تنظيم الغذاء, تنظيم الغذاء معناه انه احنا بننظم اكلنا ونقسم الوجبات الى 4 او 5 وجبات في اليوم, تعتمد على كمية الوجبة يكون لدينا 3 وجبات رئيسية وهم الافطار و الغداء و العشاء ويفضل الافطار بعد ساعة او لما بنصحى من النوم. الغداء تقريبا يكون بعد بست ساعات والعشاء يكون بعد ست ساعات, و في سناك في النص يكون تقريبا بين ساعتين لثلاث ساعات. هذا تنظيم الاكل. نوعية الاكل كمان بتفرق كثير جدا المفترض انه احنا نقلل من الرز, العيش, السكريات, الحاجات اللي فيها FAT زيادة, الاكلات السريعة وكل الحاجات دي بنحتاج نقلل منها كمان لانه دورها كبير في زيادة الوزن, بالنسبة لاستخدام الادوية الكروماكس والاورلي هو يفضل طبعا ننزل وزننا طبيعي بدون استخدام اي حاجة, ممكن بس الاعشاب الطبيعية لانه بكون ضررها اقل شوية على الجسم زي الزنجبيل والقرنفل, الشاي الاخضر والحاجات دي تكون مفيدة اكثر وتكون صحية للجسم و تفيد الجسم باشياء ثانية. موضوع الامساك بيرجع لاكثر من شيء, ممكن يكون اكل الخضراوات والفواكة قليل فيسبب امساك او ممكن يكون زيادة عن اللازم ويفضل ميزيدش شيء عن 300 غم بالوجبة, ممكن كمان يكون شرب الماء قليل فيسبب امساك, اذا كان الموضوع معاكي مزمن زي حضرتك مبتقولي اللي هو مستمر دا بنحتاج انه احنا نعمل فحص فيتامين د, اعراض نقص فيتامين د عادة تكون مع الامساك والم في المفاصل و الاضافر تتكسر و تقصف اطراف الشعر بكون كمان الاحساس بالزهق مثلا من دون سبب يوجد اسباب كثيرة له, فيفضل احنا نعمل فحص فيتامين د, كمان يفضل انه احنا نشرب كمية ماء مناسبة, مثلا لو الوزن 80 بنحتاج تقريبا 2.5 لتر في اليوم تقريبا, يفضل عموما شرب الماء لترين يوميا, النقطة الثانية كمان بنحتاج ننظم النوم لانه النوم يفرق كثير جدا في تنظيم معدل الحرق يفضل انه احنا ننام قبل الساعة 12 وبنحتاج تقريبا 6-8 ساعات نوم متواصل لانه دا ايضا بيفرق في معدل حرق الجسم كثير, ممكن نمارس الرياضة لو ينفع ممكن ممارسة رياضة نط الحبل او نطلع نمشي برا, ممكن نعمل اي تمرين عموما تمرين زومبا. في انواع تمارين كثيرة ممكن نعملها.
أخصائي تغذية محمد حمزه
تغذية