يكرمكم نفسى فى رجيم لتخسيس الجناب والبطن بس يكون مش مكلف ماديا عشان ظر
الله يكرمكم نفسى فى رجيم لتخسيس الجناب والبطن بس يكون مش مكلف ماديا عشان ظروفى لا تسمح بالمتابعم مع دكتور سمنة ارجو الاهتمام وشكرا
إجابات الأطباء على السؤال
نظام غذائى لازالة الكرش والأجناب:الافطار-ثمرة فاكهه الغداء-طبق سلطه كبير او 4ملاعق خضار مسلوق او شريحة لحمه بدون دهن او زيوت او ربع فرخه مسلوقه او سمك مشوى او تونه بدون زيت ويفضل مغسوله العشاء-زبادى او 3ملاعق فول بالليمون وزيت الزيتون او بيضه مسلوقه ويراعى اكل بياض البيضه مع عدم اكل الصفار لاحتوائه على سعرات حراريه او جبنه قريش +ربع رغيف بلدى ملحوظه -عدم النوم على البطن لان ذلك يؤدى الى بروز الكرش-عدم شرب الماءاثناء الاكل او بعد الاكل مباشرة عدم شرب الماء المثلج نهائيا -يراعى المشى بعد الاكل بساعتين لمدة ساعه يوميا 5 2013-09-25 18:34:28
د. حكمت فريحات
طب عام